Oregano

Oregano (Origanum vulgare) czyli lebiodka pospolita inaczej nazywana jako dziki majeranek, macierzanka wysoka czy macierduszka. Jako roślina lecznicza i przyprawowa lebiodka znana była w już w starożytności. Wierzono, że oregano chroni przed złym urokiem i czarami. Liście i kwiaty wymieszane z winem podawano osobom pogryzionym przez dzikie zwierzęta. Lebiodkę zalecano również  na wzmocnienie nerwów a także w leczeniu chorób płuc i hemoroidów. Stosowano również mieszankę oregano z oliwą na porost włosów. Obecnie lebiodka pospolita używana jest zarówno w celach kulinarnych jak i leczniczych. Działanie oregano: bakteriobójcze (działa na bakterie Esherisha coli, Salmonelle, gronkowca złocistego, Helicobacter pylori) grzybobójcze (działa na grzyby

Read more

Cynk

Cynk to potężny mikroelement, który  ma wpływ na wszystkie podstawowe procesy w organizmie człowieka. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania około 200 enzymów. Wpływa na układ odpornościowy, funkcjonowanie mózgu i spermatogenezę. Bierze udział w syntezie białka i kwasów nukleinowych. Wpływa na kurczliwość mięśni, na prawidłowe wydzielanie insuliny przez trzustkę. Reguluje również poziom stężenia cholesterolu i witaminy A. Cynk jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania hormonu wzrostu i hormonów płciowych. Aż 75% cynku krwi znajduje się w erytrocytach (krwinkach czerwonych). Dużo cynku zgromadzone jest w trzustce, gruczole krokowym, błonie śluzowej żołądka i kościach. CYNK działanie: wspomaga pracę układu odpornościowego wykazuje działanie przeciwwirusowe (przyjmowanie

Read more

Nasiona chia

Nasiona chia (szałwia hiszpańska) to roślina występująca w Meksyku i Gwatemali. Szałwia była głównym pożywieniem dla Azteków, służyła również do produkcji farb i preparatów leczniczych. Nie zawiera glutenu. Występuje w odmianie białej i czarnej. Nasiona chia posiadają: Kwasy omega-3 głównie jest to kwas alfa-linolenowy 64%. Badania potwierdzają, że wysokie spożycie kwasu alfa-linolenowego zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych oraz obniża poziom cholestreolu LDL a zwiększa poziom cholestreolu HDL (dobrego). Zwykle mamy niedobór kwasów omega-3 a nadmiar kwasów omega-6. Odpowiedni stosunek tych kwasów (więcej omega-3 a mniej omega-6 w diecie) reguluje ciśnienie krwi i poziom trójglicerydów, ochrania serce i wątrobę oraz  zapobiega

Read more