Cynk

Cynk to potężny mikroelement, który  ma wpływ na wszystkie podstawowe procesy w organizmie człowieka. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania około 200 enzymów. Wpływa na układ odpornościowy, funkcjonowanie mózgu i spermatogenezę.

Bierze udział w syntezie białka i kwasów nukleinowych. Wpływa na kurczliwość mięśni, na prawidłowe wydzielanie insuliny przez trzustkę. Reguluje również poziom stężenia cholesterolu i witaminy A. Cynk jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania hormonu wzrostu i hormonów płciowych.

Aż 75% cynku krwi znajduje się w erytrocytach (krwinkach czerwonych). Dużo cynku zgromadzone jest w trzustce, gruczole krokowym, błonie śluzowej żołądka i kościach.

CYNK działanie:

  • wspomaga pracę układu odpornościowego
  • wykazuje działanie przeciwwirusowe (przyjmowanie cynku 75 mg dziennie podczas przeziębienia skraca czas infekcji wirusowej)
  • łagodzi objawy chorób autoimmunologicznych
  • uczestniczy w procesie mineralizacji kości i regeneracji tanek
  • zwiększa produkcję i żywotność plemników
  • chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej w oku
  • poprawia sprawność intelektualną
  • zapobiega demencji
  • wpływa na  prawidłową pracę trzustki, grasicy i prostaty – wspomaga leczenie cukrzycy, niedoczynności tarczycy i chorób prostaty
  • przyspiesza gojenie się ran
  • reguluje cykl miesiączkowy
  • utrzymuje skórę, włosy, paznokcie w dobrej kondycji
  • jest stosowany w leczeniu łysienia plackowatego
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe – chroni komórki organizmu  przed uszkodzeniami związanymi ze stresem oksydacyjnym
  • aktywuje części mózgu odpowiedzialne za smak, zapach i pamięć
  • reguluje ciśnienie krwi i rytm serca
  • zmniejsza wydzielanie soku żołądkowego – suplementacja wspomaga leczenie choroby wrzodowej żołądka, refluksu
  • wykorzystywany w celu zwalczania nieprzyjemnego oddechu (halitoza)
  • wykazuje działanie przeciwbakteryjne – cynk jest wykorzystywany w leczeniu zmian trądzikowych, trądziku różowatego  czy owrzodzeń żylaków.
  • przyspiesza metabolizm cukrów i tłuszczów – wspomaga redukcję masy ciała
  • wykazuje właściwości odtruwające z metali ciężkich (usuwa aluminium z organizmu)

CYNK – wchłanianie

Proces wchłaniania cynku z przewodu pokarmowego zachodzi głównie w jelicie cienkim.

Proces wchłaniania cynku z przewodu pokarmowego zachodzi głównie w jelicie cienkim. Z pożywienia cynk wchłaniany jest 10-40%.

Jego nadmiar wydalany jest wraz z potem i kałem.

Przyswajalność cynku z produktów mięsnych jest  większa niż z produktów roślinnych. Gorsza przyswajalność z roślin wynika z obecności fitynianów, szczawianów i błonnika. Białko zwierzęce i witamina C poprawiają proces wchłaniania cynku, natomiast żelazo i miedź utrudniają. Alkohol, cukier upośledzają również wchłanianie cynku.

Produkty bogate w cynk:

  • małże i ostrygi
  • zarodki pszenne
  • wątroba wieprzowa i pieczeń wołowa
  • migdały, orzechy i pestki dyni
  • gorzka czekolada
  • fasola i groszek zielony
  • jajka
  • zioła: pokrzywa, szałwia, rumianek, mniszek lekarski

Cynk – objawy niedoboru:

  • brak apetytu
  • obniżony poziom libido
  • zmęczenie
  • suchość w ustach
  • zaburzenia smaku i węchu
  • problemy skórne
  • wypadanie włosów
  • kruchość paznokci
  • kłopoty z pamięcią
  • podatność na infekcje wirusowe

Niedobór cynku w okresie rozwojowym u dzieci powoduje opóźniony proces dojrzewania i niedorozwój narządów płciowych. Kobiety będące w ciąży szczególnie powinny zadbać o ten pierwiastek w diecie. Może przyczyniać się również do zwiększenia ryzyka przedwczesnego porodu, odklejenia się łożyska, a nawet stanu przedrzucawkowego. Niedobór cynku w okresie życia płodowego może prowadzić do zaburzenia wzrostu oraz nieprawidłowego rozwoju umysłowego dziecka.

Niedobór cynku zaobserwowano w następujących chorobach:

  • Depresja
  • ADHD
  • Niedoczynność tarczycy
  • Choroba Hashimoto
  • Choroby jelit (Leśniewskiego-Crohna, Wrzodziejące zapalenie jelita, Celiakia)
  • Stwardnienie rozsiane (SM)
  • Marskość wątroby
  • Wypadanie włosów
  • Reumatyzm
  • Schizofrenia
  • Epilepsja
  • Anoreksja
  • Bulimia

Cynk – zalecane średnie dzienne spożycie (RDA):

  • Dzieci do trzeciego roku życia to 3 mg
  • Dzieci 4-9 lat to  5 mg,
  • Dzieci 10-12 lat to  8 mg. Dziewczęta w okresie dorastania powinny spożywać 9 mg cynku dziennie, a chłopcy 11 mg.
  •  Dorośli 8 -11 mg. Norma dla kobiet wynosi 8 mg. W okresie ciąży zapotrzebowanie na cynk wzrasta do 11 mg, a w okresie karmienia piersią do 12 mg. U mężczyzn norma wynosi 11 mg.

Cynk jako suplement diety jest niezwykle pomocny w wielu schorzeniach.

Dawki cynku są skuteczne w  wyższych dawkach 50-100 mg dziennie, czyli 5-10 razy wyższe niż zalecane dzienne zapotrzebowanie (RDA).

Zalecenia przyjmowania cynku według dr Andrew W. Saula:
  • Odleżyny: minimum 50 mg cynku dziennie a najlepiej 3 razy dziennie po 50mg
  • Po zabiegach chirurgicznych: 50 mg cynku dziennie (najlepiej w dawkach podzielonych)
  • Problemy ze wzrokiem: 100 mg cynku dziennie (najlepiej w dawkach podzielonych)
  • Stwardnienie Rozsiane: 60 mg dziennie (najlepiej w dawkach podzielonych)
  • Problemy z prostatą i  płodnością u mężczyzn: 50-100 mg (najlepiej w dawkach podzielonych)

 

Objawy zatrucia cynkiem występują dopiero przy dawce dziennej przekraczającej 200 mg. Objawiają się bólami brzucha, nudnościami i zawrotami głowy. Nadmiar cynku może doprowadzić do niedokrwistości, obniżyć odporność i podnieść poziom cholesterolu.

 

Warto pamiętać:

Na niedobory cynku narażeni są wegetarianie, kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną a także sportowcy.  Do utraty dużej  ilości  cynku  dochodzi podczas intensywnych ćwiczeń fizycznych, gdyż cynk wydalany jest wraz z potem. Niedobór cynku u sportowców może prowadzić  do utraty masy ciała, osłabić siłę mięśni, spowolnić metabolizm i zwiększyć ryzyko osteoporozy.

Aliness cynk chelat

Cynk Chelatowany 25 mg

 

6 komentarzy

  • Moim zdaniem, warto jest organizmowi dostarczać wszelkie mikroelementy cały rok – mimo, iż cynk jest dostępny w produktach, które nie są sezonowe (jak na przykład owoce). Mimo wszystko, często zapominamy o tym, że suplementacja może poprawić samopoczucie i faktycznie wpłynąć na nasz organizm. Ja sam miewam z tym problemy :/.

  • Nawet nie wiedziałam ,że niedobór cynku powoduje tyle szkody w organiźmie. Musze zacząć suplementeować dodatkowo cynk.

  • No więc, muszę jeszcze raz przeczytać i wziąć sobie do serca to co napisałeś, bo intensywnie uprawiam sport. Hmm…

  • Maść z cynkiem jest obowiązkowym preparatem dla każdej mamy niemowlaka i małego dziecka. Doskonale działa na rany i odparzenia.

  • struchlałam…ale z drugiej strony przeraża mnie suplementowanie …bo gdybym tak miala wszystkie suplementy połknąć, to raz, że poszłabym z torbami, a dwa, ze to chyba same tabletki bym jadła. Jak wybrać te właściwe i wartościowe?

    • Tak, nie można dać się zwariować 🙂 Najważniejsze moim zdaniem, to na co dzień mądrze się odżywiać. Nad suplementacją warto się zastanowić, żeby wspomóc organizm w sytuacji objawów niedoboru witamin czy minerałów. Warto poczytać o medycynie ortomolekularnej, która wskazuje, że źródło wielu chorób tkwi w niedoborach składników odżywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *