Komosa ryżowa

Sałatka z komosą ryżową brokułami

Komosa ryżowa (Quinoa) należy do grupy tak zwanych pseudozbóż. Oznacza to, że przypomina pod wieloma względami zboże, ale nim nie jest. Roślina ta głównie uprawiana jest w  Ameryce Południowej, jednak ze względu na jej łatwość przystosowania się do trudnych warunków zaczyna występować w innych częściach świata. Nie zawiera glutenu, więc  jak najbardziej może być spożywana przez osoby z celiakią lub osoby będące na diecie bezglutenowej. Często używana jest jako zamiennik kasz i ryżu. W smaku jest lekko słodka i bardzo smaczna.

Co zawiera komosa ryżowa?

  • dużą ilość aminokwasów egzogennych: izoleucyna, leucyna, lizyna, fenyloalanina, tyrozyna, treonina, tryptofan, walina
  • dostarcza organizmowi łatwo przyswajalne białko a proces obróbki termicznej podnosi stopień przyswajalności
  • zawiera witaminy i składniki mineralne (głównie magnez, potas, wapń, kwas foliowy, miedź i cynk oraz witaminy z grupy B, C i E)
  • wysoką zawartość flawonoidów – około 58mg/100g produktu. To 2 razy tyle co w żurawinie. Flawonoidy wykazują działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne, rozkurczowe i moczopędne.
  • Potwierdzone w badaniach efekt prebiotyczny komosy, czyli wspiera mikroflorę jelit zwiększając liczbę korzystnych szczepów bakterii
  • saponiny – wykazują działanie przeciwzapalne, antybakteryjne a także uszczelniają naczynia krwionośne
  • fitosterole- wpływają na obniżenie cholesterolu LDL
  • fitosteroidy – stymulują wzrost masy mięśniowej oraz redukują stres

Komosa ryżowa może być z powodzeniem zalecana w codziennej diecie dla dorosłych, dzieci i kobiet w ciąży.

Badania naukowe  potwierdzają, że komosa ryżowa:
  • zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych
  • jest bezpiecznym produktem spożywczym dla osób z celiakią
  • łagodzi objawy związane z menopauzą
  • zalecana dla osób z zaburzeniami mikroflory bakteryjnej przewodu pokarmowego
  • skład odżywczy jest tak bogaty, że komosa znajduje zastosowanie w leczeniu niedożywienia u dzieci

Komosa ryżowa obniża ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne, nowotwory oraz miażdżycę. Posiada niski indeks glikemiczny, więc warto ją dołączyć do jadłospisu dla diabetyków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *