Krzem

Krzem Si

Krzem to składnik mineralny, niezbędny do syntezy kolagenu, elastyny – białek, które tworzą tkankę łączną.  Stymuluje również produkcję kwasu hialuronowego – związku, który wiąże wodę w skórze właściwej. Z tego powodu krzem jest tak niezwykle ważny w budowie  w budowie chrząstki stawowej, tkanki kostnej, wiązadeł, ścięgien, naczyń krwionośnych, tkanki płucnej, skóry, włosów, paznokci  i innych tkanek organizmu.

Krzem utrzymuje prawidłową elastyczność i jędrność skóry. Zapewnia wytrzymałość i stabilność włosów i paznokci. Ponadto zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych. Badania wykazały, że poziom krzemu w tętnicach zaatakowanych miażdżycą był znacznie niższy w porównaniu ze zdrowymi tętnicami, co wskazuje, że poziom krzemu ma znaczenie w chorobach sercowo-naczyniowych. Posiada również zdolność usuwania  z komórek różnego rodzaju toksyn w tym najbardziej neurotoksycznego metalu aluminium (glin). Ponadto działa przeciwgrzybiczo i wzmacnia odporność organizmu. Istnieją również opinie, że krzem jest nośnikiem informacji i usprawnia komunikację  pomiędzy mózgiem a innymi narządami. Uważa się, że poprawia on koncentrację i dodaje energii.

Krzem zastosowanie:

  • profilaktyka miażdżycy
  • zapobiega osteoporozie
  • przyspiesza zrost kości po złamaniach
  • regeneruje tkankę łączną
  • wskazany przy reumatoidalnym zapaleniu stawów
  • zalecany przy chorobach układu oddechowego
  • wskazany w okresie intensywnego  wzrostu
  • u osób czynnie uprawiających sport
  • u osób powyżej 40 roku życia
  • w stanach zapalnych skóry (trądzik)
  • wzmacnia słabe i łamliwe paznokcie
  • wzmacnia cienkie i osłabione włosy
  • opóźnia starzenie się skóry
  • przyspiesza gojenie się ran
  • zapobiega  powstawaniu kamieni moczowych, działa przeciwzapalnie
  • w nadmiernych krwawieniach miesiączkowych
  • odgrywa znaczącą rolę w kuracji przeciwpasożytniczej
  • pomaga w usuwaniu metali ciężkich (głównie aluminium)

Krzem objawy niedoboru:

  • kruche naczynia krwionośne, powstawanie pajączków i zaczerwienień na skórze, żylaków, hemoroidów
  • zmiany miażdżycowe
  • kruchość kości, osteoporoza
  • obniżenie nastroju
  • osłabienie odporności
  • osłabienie kondycji włosów, paznokci
  • starzenie się skóry i problemy skórne (trudno gojące się rany, wypryski, trądzik młodzieńczy, różowaty)

Krzem zapotrzebowanie:

Dzienne zapotrzebowanie na krzem wynosi 20-30 mg . Jest bezpiecznym pierwiastkiem, który nie wywołuje skutków ubocznych. Nie ma doniesień o skutkach nadmiaru spożywania krzemu. Warto pamiętać, że wraz z upływem lat wzrasta zapotrzebowanie organizmu na krzem.
Naturalne źródło pozyskiwania krzemu to:
  • woda źródlana
  • ziele skrzypu (bogate źródło krzemu)
  • łuski ziaren zbóż
  • skórki owoców
  • czosnek
  • szczypiorek
  • kasza jaglana
  • pokrzywa
  • mleczko pszczele
  • rdest ptasi
  • miodunka
  • perz
  • kozieradka
  • porost islandzki

Zioła bogate w krzem i jego związki (skrzyp, pokrzywa) nie wystarczy zaparzyć. Konieczne jest gotowanie surowca przynajmniej przez 10 minut. Związki nieorganiczne krzemu (SiO2 – krzemionka) długo rozpuszczają się w wodzie, ale po przejściu do wyciągu stają się koloidalne i łatwo przyswajalne. Na 1 szklankę wody należy wziąć 1-2 łyżki surowca. Odwar przyjmować doustnie 3-4 razy dziennie po 100-200 ml przez 2 tygodnie, następnie 200 ml dziennie przez wiele miesięcy. Zaleca się zmienianie stosowanego zioła co 3 miesiące.

Można rozważyć suplementację diety ziemią okrzemkową lub picie krzemu organicznego.

Ziemia okrzemkowa to mineralna skała osadowa składająca się z pancerzyków okrzemek (glonów jednokomórkowych, które żyją na ziemi od milionów lat). Spożywcza ziemia okrzemkowa zawiera 85% krzemionki, która jest źródłem naturalnego krzemu.

ziemia okrzemkowa-krzem

Krzem organiczny w płynie jest wysoce przyswajalny przez organizm. Jest to nieutleniona i rozpuszczalna w wodzie postać krzemu podstawowego. Bardzo dobrze łączy się z wodą, co umożliwia jego cyrkulację razem z krwią.

WARTO PAMIĘTAĆ: Krzem zwiększa wchłanianie wapnia.

8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *