Młody jęczmień

Młody jęczmień to inaczej zielona trawa jęczmienna. Zaliczany jest do tak zwanej zdrowej żywności.  Posiada wiele korzystnych właściwości i znajduje zastosowanie w profilaktyce zaparć, poprawia stan mikroflory w jelitach, wpływa również  pozytywnie na  gospodarkę lipidową i glikemiczną organizmu. Młody jęczmień  w odróżnieniu od zboża nie zawiera glutenu, dlatego można go bez obaw użyć w diecie bezglutenowej.

Co zawiera młody jęczmień?

  • błonnik -młody jęczmień zawiera dwie formy błonnika: rozpuszczalną w wodzie oraz formę nierozpuszczalną. Błonnik nierozpuszczalny w wodzie w niezmienionym stanie przechodzi prze kolejne etapy trawienia przyspieszając proces wypróżniania i  poprawiając perystaltykę jelit. Natomiast błonnik rozpuszczalny wpływa na obniżenie pH treści jelitowej i wpływa korzystnie na stan mikroflory jelit.
  • polifenole – w młodym jęczmieniu znajduje się lutonaryna,  substancja o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Ponadto flawonoidy wpływają na obniżenie stężenia glukozy we krwi.
  • witaminę A beta-karoten
  • witaminy z grupy B: B1 (tiamina), B2 ( ryboflawina), B3 (niacyna), B6 (pirydoksyna), B5 (kwas pantotenowy), kwas foliowy
  • witaminę C
  • witaminę E
  • pierwiastki: potas, żelazo, cynk, magnez, selen
  • aminokwasy: lizyna, walina, leucyna, fenyloalanina, izoleucyna, metionina i treonina
  • chlorofil – oczyszcza organizm z toksyn, spowalnia proces starzenia się organizmu, zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych, przeciwdziała zakwaszeniu organizmu u osób z zaburzoną funkcją nerek, wzmacnia układ krwionośny a także neutralizuje nieprzyjemny zapach potu czy oddechu.
  • enzym SOD (dysmutaza ponadtlenkowa) neutralizuje metabolity ponadtlenków, których występowanie spowodowane jest zanieczyszczeniem środowiska, promieniowaniem. Metabolity ponadtlenków mogą uszkadzać DNA komórek.
  • mukopolisacharydy o właściwościach przeciwzapalnych

Młody jęczmień właściwości:

  • zapobiega zaparciom, reguluje proces wypróżniania się
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • działa pobudzająco, poprawia kondycję psychofizyczną
  • zapobiega przedwczesnemu starzeniu się organizmu, zwalczając wolne rodniki
  • działa przeciwnowotworowo – dzięki zawartości chlorofilu i antyoksydantów chroni komórki przed stresem oksydacyjnym, który według badań jest przyczyną wielu chorób w tym nowotworowych.
  • wspomaga proces odchudzania ze względu na zawartość błonnika i chlorofilu
  • wpływa pozytywnie na stan skóry, ujędrnia ją
  • polecany przy niedokrwistości – młody jęczmień zawiera organiczne żelazo, które jest szybko przyswajalne a także kwas foliowy
  • działa przeciwzakrzepowo-zapobiega zlepianiu się płytek krwi i działa ochronnie na naczynia krwionośne
  • wskazany dla diabetyków – w  badaniach u osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej zaobserwowano, że młody jęczmień korzystnie wpływa na stężenie glukozy w surowicy. Dzięki frakcji błonnika młody jęczmień wiąże wodę i zwiększa lepkość treści pokarmowej, dzięki czemu obserwuje się spowolnione wchłanianie glukozy.
  • reguluje proces trawienia, oczyszcza wątrobę i trzustkę z toksyn
  • odkwasza organizm – młody jęczmień jest zasadotwórczy, dzięki czemu przywraca równowagę kwasowo-zasadową organizmu
  • wykazuje działanie przeciwzapalne, co może być pomocne w leczeniu chorób przewlekłych
  • neutralizuje nieprzyjemny zapach potu czy nieświeży oddech
Sposób podawania:

1 łyżeczkę (1 g ) młodego jęczmienia w proszku należy rozpuścić w  szklance letniej wody (nie może być gorąca). Należy pić 2 szklanki dziennie. Jest również możliwość suplementacji młodego jęczmienia w tabletkach.

Aby poprawić funkcjonowanie organizmu młody jęczmień powinien być spożywany co najmniej przez miesiąc. Warto też sięgać po niego na co dzień -najlepiej rano na czczo (20 minut przed jedzeniem), co wzmocni naszą kondycję psychofizyczną i dostarczy nam energii.

Na rynku są dostępne dwa rodzaje młodego jęczmienia:

  • w postaci rozdrobnionej trawy jęczmiennej , suszonej –  jest to mniej korzystna forma, gdyż suszenie trawy w wysokiej temperaturze powoduje niestety utratę niektórych substancji odżywczych.
  • w postaci sproszkowanego soku z liści/pędów młodego jęczmienia. Tak uzyskany ekstrakt z soku z młodego jęczmienia zawiera pełnowartościowe witaminy, minerały i aminokwasy.

Ważne: Przy uzupełnianiu znacznych niedoborów witamin i minerałów  suplementacja diety tylko młodym jęczmieniem jest niewystarczająca.

Ciekawostki:

  • Młody jęczmień jest bardzo popularny w Japonii – spożywany jest w formie zielonego napoju Aojiru
  • najnowsze badania wskazują na antydepresyjne działanie młodego jęczmienia

Sproszkowany sok z pędów młodego jęczmienia+błonnik

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *