Suplementy wspomagające odchudzanie

Suplementy wspomagające odchudzanie mogą przynieść korzyści w  połączeniu ze zdrową dietą i regularnymi ćwiczeniami.

Na rynku jest wiele dostępnych produktów, niektóre z nich warto łączyć, aby zwiększyć ich skuteczność. Przy okazji odchudzania warto pomyśleć również  o oczyszczeniu organizmu z toksyn i metali ciężkich. Wybór suplementów jest ogromny, jednak na każdego z nas mogą one zadziałać inaczej. Ważne by wybierać suplementy o naturalnym składzie zawierające odpowiednio wysokie stężenie ekstraktów roślinnych a szczególnie polecane są ekstrakty standaryzowane (posiadają wyszczególnione substancje czynne).

Opisując poszczególne suplementy wspomagające odchudzanie skoncentrowałam się tylko na właściwościach, które pomagają zredukować tkankę tłuszczową czy przyspieszyć metabolizm. Nie  ma jednak „złotego środka” ani jednej cudownej diety i każdy sam indywidualnie powinien dopasować ćwiczenia, zdrową żywność oraz suplementy diety w zależności od potrzeb organizmu.

Najczęściej stosowane naturalne suplementy wspomagające odchudzanie to:

Spirulina i chlorella – algi, o których pisałam szerzej tutaj, często są stosowane są w celu oczyszczenia organizmu z toksyn i metali ciężkich. Odtruwanie z zanieczyszczeń poprawia funkcjonowanie całego organizmu i metabolizmu.

  • Chlorella ma więcej chlorofilu od spiruliny i wykazuje większe właściwości odtruwające, przyspiesza wydalanie związków toksycznych z organizmu i  pozwala na szybsze osiąganie równowagi organizmu oraz poprawę jego funkcjonowania i lepszą utratę wagi. Zawiera również wysokie stężenie  błonnika, który od dawna znany jest jako składnik ułatwiający kontrolę masy ciała. Posiada również  fenyloalaninę – ważny aminokwas, który m.in wpływa na zahamowanie odczucia głodu.
  • Spirulina to świetne źródło łatwo przyswajalnego białka. W porównaniu do chlorelli zawiera większe stężenie białek nawet ok  70%, co pozwala uzupełnić dietę w naturalne składniki odżywcze i zregenerować organizm po wysiłku fizycznym. W badaniach naukowych dotyczących spiruliny często można spotkać się ze stwierdzeniem, że poprawia ona profil lipidowy osocza krwi, co  zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę i zapobiega skokom poziomu glukozy we krwi. Wszystkie te parametry są istotne podczas walki z nadwagą.

Zielony jęczmień – należy do tak zwanych superfoods, czyli super żywności bogatej w składniki odżywcze. Wyróżnia się dwie formy:

  • w postaci rozdrobnionej trawy jęczmiennej  suszonej jest to mniej korzystna forma, gdyż suszenie trawy w wysokiej temperaturze powoduje utratę niektórych substancji odżywczych.
  • w postaci sproszkowanego soku z liści/pędów młodego jęczmienia. Ekstrakt uzyskany z soku z młodego jęczmienia zawiera pełnowartościowe witaminy, minerały i aminokwasy.

Jeśli chodzi o proces chudnięcia, to zielony jęczmień zawiera dużą ilość chlorofilu oraz błonnika. Chlorofil odkwasza organizm, oczyszcza jelita i wątrobę a błonnik reguluje perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom oraz zmniejsza apetyt.

Zielona kawa – to niepalone dojrzałe lub niedojrzałe ziarna kawy z gatunku Robusta, które zawierają kwas chlorogenowy. Zmniejsza on wchłanianie glukozy ze spożywanych pokarmów o około 7 proc. zarówno u ludzi zdrowych jak i diabetyków. Czyli wolniej odkłada się cukier w organizmie i zamiast cukru spalamy tłuszcz, dzięki czemu poprawia się metabolizm.

Kwas chlorogenowy ma również właściwości oczyszczające.  Zieloną kawę możemy pić lub spożywać w formie tabletek. Pamiętajmy też, że zawiera ona kofeinę i działa pobudzająco.

Zielona herbata – na pewno warto zamienić czarną herbatę na zieloną głównie ze względu na to, że  czarna herbata może powodować zaparcia i zaburzać perystaltykę jelit. Zielona herbata natomiast zawiera antyoksydanty, przyspiesza przemianę materii i działa pobudzająco.

Yerba Mate   bogate źródło alkaloidów purynowych (kofeina, teobromina), polifenoli (kwas chlorogenowy), saponin, minerałów oraz witamin (A, B1, B2, C, E) i antyoksydantów. Picie yerba mate powoduje mniejszą chęć podjadania, przyspiesza przemianę materii, działa moczopędnie, obniża wchłanianie cukrów w w przewodzie pokarmowym oraz obniża poziom cholesterolu, dzięki czemu organizm szybciej spala zapasy tłuszczu.

Piperyna – inaczej bioperyna – to związek zawarty w czarnym pieprzu. Zaliczana jest do naturalnych termogeników –  substancji  przyspieszających spalanie tłuszczu (tak zwanych spalaczy tłuszczu). Piperyna wzmaga lipolizę, czyli przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Zwiększa również wydzielanie soku żołądkowego  i  przyspiesza trawienie pokarmów.

Piperyna zwiększa ukrwienie przewodu pokarmowego, dzięki czemu szybciej wchłaniane są substancje odżywcze z jelit do krwi i limfy i tym samym przyspiesza szlak metaboliczny. Piperynę można z powodzeniem łączyć z innymi suplementami diety, dzięki czemu zwiększa ich przyswajalność.

Piperynę wspomagająco przy odchudzaniu  można połączyć na przykład z: zieloną kawą, zieloną herbatą, jagodami Acai, spiruliną i chlorellą, chromem, kofeiną czy L- karnityną. Nie należy jednak piperyny łączyć z inhibitorami lipazy (np. z preparatem Alli), gdyż może to spowodować silną biegunkę, a nawet ostre zapalenie jelit.

Jagody Acai (Acai berry) – to owoce palmy brazylijskiej wyglądem przypominające czarną borówkę. Zawierają mnóstwo antyoksydantów i witamin. Na wspomaganie odchudzania wpływa duża ilości błonnika zawarta w jagodach acai. Dzięki czemu poprawia się perystaltyka jelit, usuwane są toksyny. Błonnik powoduje również uczucie sytości.  Dodatkowo jagody acai to źródło kwasu linolowego, który naturalnie spowalnia wchłanianie tłuszczu z pokarmów.

Pokrzywa indyjska forskolina  to tropikalna roślina, która zawiera substancję zwaną forskoliną. To właśnie ta substancja stymuluje wydzielanie soków trawiennych. Nasila proces lipolizy, czyli spala tkankę tłuszczową i wykorzystuje tłuszcz jako źródło energii. Przyspieszając rozkład tłuszczów jednocześnie nie powoduje utarty masy mięśniowej. Pobudza również proces  termogenezy, którego celem jest wytworzenie ciepła z ATP dla utrzymania stałej temperatury ciała. Dodatkowo zwiększa wydolność fizyczną oraz reguluje pracę hormonów, szczególnie tarczycy, która jest odpowiedzialna za przemianę materii i ogólną sprawność organizmu. Pokrzywę indyjską można łączyć z zieloną kawą, zielona herbatą czy yerba mate.

Kozieradka – związki naturalnie występujące w nasionach kozieradki pobudzają wydzielanie soków trawiennych, wpływają na wrażliwość insulinową, co sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Kozieradka zmniejsza wchłanianie tłuszczów i reguluje gospodarkę glukozowo-insulinową. Podnosi również poziom testosteronu,  dzięki czemu zwiększa wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego oraz stymuluje przyrost masy mięśniowej. Z tych względów kozieradka często znajduje się w diecie sportowców.

Nasiona Chia   to zdrowe uzupełnienie codziennej diety. Przede wszystkim zawierają dużą ilość błonnika około 38-40 g/100 g produktu, dzięki czemu podczas spożywania nasion chia wytwarzają żel, który spowalnia przyswajanie węglowodanów, daje uczucie sytości oraz wspomaga perystaltykę jelit. Dodatkowo są niskokaloryczne, w porcji 28 g znajduje się 135 kcal. Nasiona Chia  dostarczają organizmowi składniki odżywcze: białka, witaminy, antyoksydanty i kwasy tłuszczowe, stanowiąc zdrową przekąskę. Hamują również uczucie łaknienia  oraz regulują poziom cukru we krwi.

Olej kokosowy -cenny jest nierafinowany, o zapachu kokosa. Posiada składniki takie jak kwas laurynowy, witaminy oraz mikro i makroelementy. Uznany został jako najzdrowszy olej do smażenia. Polecany jest osobom odchudzającym się, ze względu na to, że  po spożyciu nie odkłada się w postaci tłuszczu, tylko wykorzystywany jest do produkcji energii i spalania kalorii.  Wpływa na to budowa oleju kokosowego, który zawiera krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe.

Chrom -pierwiastek, który reguluje poziom cukru we krwi i zapobiega nagłym wahaniom glukozy we krwi.  Nagłe obniżenie glukozy we krwi powoduje napady głodu i wzmożony apetyt na słodycze, co jest dużym problemem dla osób, które starają się schudnąć. Suplementacja chromem zmniejsza apetyt na słodycze i poprawia gospodarkę cukrów oraz lipidów. Chrom naturalnie występuje w mięsie, zielonych warzywach, kaszy i drożdżach piwowarskich. Dzienne zapotrzebowanie na chrom waha się między 50-200 mcg a niektóre źródła podają normę nawet do 400mcg.

Guarana – roślina rosnąca w Ameryce Południowej i  Środkowej, znana jest ze swych właściwości pobudzających.  Ostatnie doniesienia wskazują, że kofeina zawarta w nasionach guarany może przyspieszać przemianę materii.

Pamiętajmy, że  suplementy nie zastąpią odpowiednio zbilansowanej diety i aktywności fizycznej!

Ciekawa jestem, jakie są Wasze doświadczenia z suplementami diety wspomagającymi odchudzanie?  Które według Was wpłynęły pozytywnie na proces redukcji wagi?

4 komentarze

  • Ciekawy artykuł. Jest wiele dobrodziejstw z których moZna korzystać ale bez diety i ruchu szansę na osiągnięcie celu są nikłe.

  • Tak wiele naturalnych „supli” się reklamuje, a tu takie bogactwo w naturze 😉 O wielu wiedziałem, ale kilka było dla mnie nowością.

    Wciąż podchodzę do zielonej kawy z rezerwą – dużo czytałem na temat tego, że jednak surowa zawiera przy okazji wiele składników „szkodliwych” dla organizmu.

  • Tak, wybór jest duży 😉 Zielona kawa ma dużo zalet, choć trzeba do niej podchodzić ostrożnie, szczególnie jeśli ktoś ma kłopoty z nadciśnieniem, arytmią czy nadpobudliwością

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *