Witamina C – skuteczne działanie w wysokich dawkach

Witamina C to jedna z najbardziej znanych nam witamin. Od jakiegoś czasu mówi się o niej znowu głośno, choć wzbudza wiele kontrowersji wśród środowiska naukowego.

Zacznijmy od tematu co to znaczy, że witamina C  jest lewoskrętna?

Lewoskrętna witamina C – kwas L askorbinowy, to najczęściej występujący opis witaminy C w suplementach. Za witaminę C uznaje się jedynie kwas L (+)- askorbinowy. Każda inna forma kwasu askorbinowego nie jest witaminą C tylko innym związkiem chemicznym i nie może być oznaczana ani sprzedawana jako witamina. Witamina C posiada konfigurację L, co oznacza  po prostu ułożenie atomów wokół przedostatniego atomu węgla w łańcuchu a dodatkowe oznaczenie + albo – to  strona, w którą skręca się płaszczyzna spolaryzowanego światła optycznie  przechodzącego przez próbkę substancji czynnej. Służy to jedynie  do oceny czystości substancji chemicznych.

Jaka forma witaminy C jest najlepsza dla naszego organizmu?

Ciekawe jest to, że większość zwierząt potrafi sama wytwarzać kwas askorbinowy. Niestety człowiek nie potrafi ani wytwarzać ani magazynować tej witaminy. Możemy się zastanawiać, która dla nas  forma witaminy C byłaby lepsza kapsułka, proszek, naturalna witamina C z Aceroli, w formie płynnej naturalnej czy syntetycznej? Kwas askorbinowy  czysty bez żadnych domieszek jest bardzo dobrym rozwiązaniem jednak dla osób mających problemy  z żołądkiem, lepszy będzie askorbinian sodu (ma słony smak). 

Czy może wreszcie witamina  C liposomalna? Czyli najnowsza witamina C – liposomalna  z opatentowanym procesem wytwarzania. Oznacza to, że  kwas L-askorbinowy zawiera również  metabolity kwasów tłuszczowych. Powoduje to, że witamina C liposomalna jest rozpuszczalna w tłuszczach (dla sprostowania normalna witamina C jest dobrze rozpuszczalna w wodzie i przez to szybciej wydalana z organizmu). Liposomalna witamina C  posiada zatem otoczkę tłuszczową, dzięki czemu jest wolniej wydalana z organizmu.

Kwas askorbinowy w środkach spożywczych, czy jest dla nas zdrowy ?

Uważa się, że kwas askorbinowy oraz jego sole i estry dodane do żywności są substancjami prozdrowotnymi, ponieważ ich działanie na organizm jest identyczne jak naturalnej witaminy. Dodatkowo jako przeciwutleniacze zapewniają trwałość środków spożywczych. Jest to przykład na to, że  nie zawsze znaczek E jako dodatek do żywności musi oznaczać coś złego:

Kwas askorbinowy to E300,

Askorbinian Sodu to E 201,

Askorbinian wapnia to  E 302

Estry kwasu askorbinowego to E304.

Witamina C jakie dawkowanie?

Oficjalnie, według RDA limit przyjmowania dawki witaminy C to 60 mg u zdrowej kobiety a u mężczyzny 90 mg. W praktyce okazuje się, że  dawki te są stanowczo za niskie…

Z czego to wynika?

Wynika to z czasu wchłaniania i wydalania tej witaminy w zależności czy organizm jest zdrowy czy chory.  Okres półtrwania (czas po jakim wartość przyjętej dawki obniży się o połowę) witaminy C w organizmie wynosi 30 minut, oczywiście jeśli witamina  C jest wysoko skoncentrowana we krwi. Najczęściej jest tak przy zdrowym organizmie. Natomiast jeśli poziom witaminy C we krwi jest niski  to półokres rozpadu zmienia się od 8 do 40 dni. Jest to spowodowane tym, że organizm stara się zatrzymać witaminę C  jak najwięcej aby ochronić organizm przed szkorbutem (Choroba ta objawia się m.in. samoistnymi krwawieniami, bólami mięśni, stawów i kości, zapaleniem dziąseł i wypadaniem zębów a także osłabionym gojeniem ran)

Według dr Ratha z Kalifornii witamina C dostarczona w jednej dawce nie ma większego sensu. Organizm tego nie przyjmie i większość wydali. Badania prowadzone przez Instytut Naukowy dr. Ratha wykazał,  że dawka profilaktyczna dla zdrowej osoby to 600 mg. Gdy zaczyna nas łapać choroba to dawkę 600 mg bierze się co godzinę.

Dr.Cathcart, jeden z największych autorytetów stosowania witaminy C podaje, że witamina C powinna być dawkowana w oparciu o tolerancję ze strony przewodu pokarmowego. Zauważył w swoich badaniach, że w przypadku choroby organizm toleruje 10 krotne wyższe dawki witaminy C niż gdy jest zdrowy. Próg tolerancji łatwo ustalić. Regularnie co 1-2 godziny zwiększa się o 1 gram witaminę C aż do momentu gdy pojawi się biegunka, wtedy należy zmniejszyć dawkę o 1 gram i nadal kontynuować.

Wytyczne dr Catharta:

„Jeśli jesteś zdrowy to w ciągu 24h możesz przyjąć od 4 do 15g witaminy C. Rozłóż to sobie na 4-6 dawek.
Przeziębienie: 30 – 60 g na dobę | 6 – 10 dawek
Mocne przeziębienie: 60 – 100g na dobę | 8 – 15 dawek
Grypa: 100 – 150 g na dobę | 8 – 20 dawek
Mononukleoza: 150 – 200 g na dobę | 12 – 25 dawek
Wirusowe zapalenie płuc: 100 – 200g na dobę | 12 – 25 dawek
Astma, katar sienny: 15 – 50g na dobę | 4 – 8 dawek
Alergie: 0,5 – 50 g na dobę | 4 – 8 dawek
Oparzenia, rany, operacje: 25 – 150 gna dobę | 6 – 20 dawek
Nowotwór: 15 – 100 g na dobę | 4 – 15 dawek
Infekcje bakteryjne: 30 – 200 g na dobę | 10 – 25 dawek
Grzybica (kandydoza): 15 – 200 g na dobę | 6 -25 dawek
Zapalenie wątroby: 30 – 100g na dobę | 6 – 15 dawek”

Witamina C nie przyczynia się do  powstawania kamieni nerkowych:

Dr. Cathcart na podstawie doświadczenia u ponad 11 000 pacjentów nie zaobserwował  aby  witamina C w dawkach stosowanych wywarła skutki uboczne czy negatywne  efekty przy stosowaniu podanych powyżej dawek.

Powszechnie przyjęta jest opinia, że przyjmowanie zbyt dużych dawek syntetycznej witaminy C sprzyja tworzeniu się kamieni w nerkach. Kamienie nerkowe zbudowane są z kryształów o różnym składzie mineralnym. Najczęściej są to sole wapniowe. Kamienie zbudowane z fosforanów wapnia rozpuszczają się w moczu zakwaszonym witaminą C, w związku z tym witamina ta zapobiega ich powstawaniu. Natomiast kamienie w postaci szczawianów wapnia nie rozpuszczają się w moczu o kwaśnym odczynie. Wprawdzie witamina C może zwiększyć produkcję szczawianu, ale jednocześnie zmniejsza ona powinowactwo szczawianu do wiązania z wapniem, zmniejszając ryzyko tworzenia kamieni. Liczne badania zdrowych osób wykazały, że poziom szczawianów wydalanych z moczem nie podniósł się zauważalnie po podaniu dodatkowych dawek witaminy C.

Badania dr Cathcarta pokazują, że przy stosowaniu wysokich dawek kwasu askorbinowego  nie ma ryzyka powstania kamieni nerkowych. W swojej książce dr Steve Hickey i Hiliary Roberts  piszą, że  witamina C działa bakteriobójczo i może nawet zapobiec tworzeniu się kamieni, poprzez usunięcie bakterii  wywołujących stan zapalny!

 

Witamina C – funkcje:

  • Umożliwia przeprowadzenie reakcjach enzymatycznej  przeprowadzanych przez komórki budujące nasze ciało m.in. proces biosyntezy kolagenu  i proces funkcjonowania tkanki łącznej (może mieć to istotne znaczenie w chorobach tkanki łącznej) Biosynteza kolagenu jest jedną z najważniejszych funkcji biologicznych organizmu.
  • Jest jednym z najważniejszych antyoksydantów występujących w żywych komórkach. Potrafi neutralizować nadmiar szkodliwych wolnych rodników, które mogą uszkadzać białka, lipidy i DNA. Dzięki zdolnością antyoksydacyjnym kwas askorbinowy chroni komórki przed stresem oksydacyjnym (kiedy to dochodzi do zbyt dużej ilości wolnych rodników a jest za mało substancji przeciwutleniających). Stres oksydacyjny jest przyczyną wielu poważnych chorób!
  • Eliminuje komórki nowotworowe. Według J. Szymańskiej Pasternak, A.Janickiej i Bober  w książce„ Witamina C jako oręż w walce z rakiem” witamina C chroni przed tworzeniem się mutagennych N-nitrozwiązków, blokując przemianę azotanów do rakotwórczych nitrozamin,
  • Pełni rolę ochronnę w chorobach sercowo-naczyniowych. Zhang i wsp w badaniach przeprowadzonym na osobach palących papierosy dowiedli, że kwas askorbinowy wraz z innymi przeciwutleniaczami (m.in. witaminą E) hamuje proces utleniania lipidów wywołany paleniem tytoniu u osób palących.
  • Wspiera układ odpornościowy – uczestniczy w procesach immunomodulacyjnych. Stymuluje syntezę interferonu, aktywuje komórki NK  (natural killer – komórki stanowiące pierwszą linię obrony przed patogenami) oraz zwiększa aktywność limfocytów B i T.

Witamina C – skutki niedoboru:

  • Gnilec (szkorbut), występujący obecnie bardzo rzadko jako stan głębokiego niedoboru tej witaminy.
  • Hipowitaminoza objawiać się może osłabieniem organizmu, zwiększoną podatnością na infekcje i zmęczenie, zmniejszeniem wydolności fizycznej, pogorszeniem gojenia się ran, krwawieniem dziąseł, zaburzeniami w tworzeniu kolagenu oraz upośledzeniem wszystkich innych procesów, w których witamina C jest niezbędna i bierze udział.
  • Długotrwałe niedobory witaminy C potęgować mogą powstawanie zmian nowotworowych oraz miażdżycowych, a także podwyższać ciśnienie tętnicze krwi.

Witamina C- gdzie  jest jej  najwięcej?

  • Warzywa: natka pietruszki, szczypiorek, papryka, brukselka, kalarepa, kapusta, kalafior , szpinak, pomidor i ziemniaki. Kiszona kapusta to znakomity magazyn witaminy C.
  • Owoce: acerola, owoc dzikiej róży, czarna porzeczka, truskawka, kiwi, owoc jarzębiny.
  • rokitnik, ziele pokrzywy, cytryniec chiński, liście lebiodki pospolitej

W Polsce głównie witamina C jest czerpana  z powszechnie często spożywanych ziemniaków i warzyw kapustnych.

Witamina C  – co zwiększa jej  wchłanianie?

Pozytywnie na witaminę C wpływają witaminy A, B2, B6, E, bioflawonoidy, wapń, magnez oraz cynk. Aby zminimalizować straty witaminy C zaleca się gotowanie warzyw na parze, utrwalenie żywności poprzez mrożenie lub kiszenie. Surówki z pomidorów lub z kapusty długo zachowują witaminę C, natomiast dodatek świeżych ogórków, które zawierają dużo czynnej askorbinazy przyspiesza w surówce z pomidorów rozkład witaminy C.

Witamina C – co pogarsza jej wchłanianie?

Zwykle długie przechowywanie, światło, nikotyna, wysoka temperatura, środowisko zasadowe, powietrze, tlenek węgla (czad), aspiryna!, siarczan żelaza, barbiturany, adrenalina, estrogen, sulfonamidy, diuretyki, antykoagulanty, środki przeciwdepresyjne, siarczan sodu, kortyzon, oraz stres. Palacze mają wyższe zapotrzebowanie na witaminę C niż osoby niepalące. Główne narządy, w których odbywa się proces wchłaniania, to dwunastnica i jelito cienkie. Sprawność tego procesu w dużej mierze jest zależna od stanu organizmu. Wchłanianie witaminy C mogą zaburzać wymioty, brak łaknienia, zaburzenia trawienia oraz wchłaniania, zaburzenia czynności jelit.

 

Kwas L-askorbinowy, witamina C w proszku

Kwas L-askorbinowy, witamina C w proszku

Witamina C – krótkie podsumowanie zaczerpnięte z  książki Jerzego Ziemby „Ukryte Terapie”:

  • W przypadku choroby należy stopniowo zwiększać ilość spożywanej witaminy C aż do wystąpienia lekkiego rozwolnienia, wtedy należy zmniejszyć jej ilość, ale nie przestawać brać .Można zacząć spożywać od połowy łyżeczki proszku co godzinę. Organizm w stanie chorobowym toleruje nawet bardzo duże dawki witaminy C- 30-50 gram witaminy C w czasie 24 godzin. Kiedy organizm poradził sobie już z chorobą, wtedy zaledwie 4 gramy a nawet mniej może wywołać biegunkę. Po ustaniu stanu chorobowego nie przestawać brać witaminy C przez jeszcze dwa – trzy dni, ale już w mniejszych ilościach.
  • Witamina C usuwa metale ciężkie.
  • Witamina C nie powoduje powstawania kamieni nerkowych, jednak jest usuwana przez nerki, dlatego też przy ich schorzeniu jest wymagana konsultacja z lekarzem.
  • Mniejsze ilości, ale częściej stosowane są lepiej wchłaniane przez organizm.
  • Przy nadwrażliwości na kwas askorbinowy można podać askorbinian sodu, który lepiej tolerowany przez układ pokarmowy.
  • Witamina C podana dożylnie w postaci askorbinianu sodu w dużych ilościach działa cytotoksyczne (niszczy komórki nowotworowe), wykazuje również działanie antyangiogenetyczne (zmniejsza powstawanie nowych naczyń krwionośnych, jakie do swojego przeżycia usiłuje sobie zawsze zbudować guz nowotworowy).
  • Stosowanie witaminy C z chemioterapią zmniejsza skutki uboczne  środków chemioterapeutycznych.
Uwagi dodatkowe:

Usuwanie metali ciężkich: witamina C dzięki swojej budowie chemicznej wiąże nie tylko metale ciężkie: ołów, rtęć, arsen, kadm, nikiel, ale również pierwiastki potrzebne dla organizmu: wapń, miedź, magnez, cynk. Jednym słowem zwiększone dawki witaminy C powodują pozbycie się  tych pierwiastków z organizmu w sposób przyspieszony. Dlatego należy stosować formy witaminy C wzbogacone w minerały np. askorbinian wapnia, askorbinian magnezu oraz dostarczyć z pożywienia zwiększone ilości tych pierwiastków.

Wlewy dożylne: nie wolno stosować kwasu askorbinowego we wlewach dożylnych, gdyż z powodu chelatacji wapnia i magnezu mógłby pacjent dostać zawału serca. Powstają  w Polsce aktualnie kliniki prywatne, które oferują wlewy z witaminy C.

Warto przeanalizować swoją dietę oraz poradzić się dietetyka. Ważne, by suplementacja witaminą C była naszą  świadomą decyzją, poparta rzetelną wiedzą.

Dla osób szukających więcej informacji podaję listę nazwisk ekspertów od witaminy C: Linus Pauling, Robert Cathcart, Steve Hickey i Hiliary Roberts, Thomas Levy, John Ely, Sherry Lewin, Fred Klenner, Irwin Stone, Sydney Bush.

 

2 komentarze

  • Robert Kostrubiec

    Witam serdecznie. Ostatnio też sporo czytam na temat witaminy C, szczególnie jej zastosowania w leczeniu chorób nowotworowych. Znalazłem informację o stosowaniu wysokich dawek liposomalnej witaminy C, co pozwala uzyskać wysokie stężenia w organizmie. Z tego co do tej pory znalazłem w internecie w Polsce dostępna jest liposomalna witamina Altrient, chociaż znalazłem podobny produkt tutaj: http://www.red-ox.pl/glowna/27-liposomalna-witamina-c.html Czy ma Pani może jakieś dodatkowe informacje dotyczące takiej formy terapii?

    • Witam 🙂 Jeśli chodzi o informacje na temat dawkowania w chorobach nowotworowych, to trudno znaleźć takie wytyczne. Wynika to z tego, że producenci suplementów diety nie mogą opisywać właściwości leczniczych, bo to nie są leki. To czym można się kierować to bardzo wysoka biodostępność liposomalnej witaminy C aż 98%. Powinna się zatem utrzymywać dość długo w organizmie. Pytanie jaki jest czas półtrwania witaminy C liposomalnej ? Dr Thomas Levy na podstawie klinicznych doświadczeń opisuje,że 1 gram odpowiednio wyprodukowanej i spożytej doustnie liposomalnej witaminy C daje ten sam efekt co 5 do 10 gram witaminy C podanej dożylnie w przypadku ostrego zespołu wirusowego.To, co można wziąć pod uwagę, to porady forumowiczów. W przypadku chorób nowotworowych suplementacja jest następująca 3 x 2 saszetki dziennie liposomalną witaminą C.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *