Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są syntezowane z roślin, rozpuszczalne w wodzie i wydalane z moczem. Wyjątek stanowi witamina B12, która jest magazynowana w wątrobie i syntezowana z bakterii. Do tej grupy zaliczamy aż 14 witamin.

Nie sposób opisać dokładnie je wszystkie opisać, dlatego skupię się  głównie na ich działaniu, niedoborach  i występowaniu. Analizując objawy niedoboru, choroby, w jakich jest wskazane uzupełnianie tych witamin, można się zastanowić nad suplementacją.  Zachęcam również do zapoznania się bliżej  z witaminami mniej znanymi. Poniżej znajdziecie opis witaminy B4, która odnosi pozytywne skutki w chorobach takich jak Autyzm i Alzheimer. Ciekawa jest też witamina B17 – są doniesienia o jej działaniu przeciwnowotworowym.  Z kolei witamina B13 może mieć znaczenie u chorych na  stwardnienie rozsiane (SM).

  • Witamina B1 – tiamina składnik enzymów, przypuszcza się, że może brać udział w przekazywaniu impulsów nerwowych. Odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego. Dowiedziono, że ma właściwości antyoksydacyjne. Wspomaga proces wzrostu, pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych i wydzielanie acetylocholiny. Ma działanie przeciwbólowe i przyspiesza gojenie się ran. Niedobór: brak apetytu, uczucie zmęczenia, nieprawidłową pracę serca, bóle kończyn dolnych. Bark tiaminy powoduje  porażenie nerwów i zanik mięśni (choroba beri- beri).  Do niedoboru tej witaminy często dochodzi u alkoholików i  osób z zaburzonym wchłanianiem jelitowym.  Występowanie: drożdże i ziarna zbóż.
  • Witamina B2 ryboflawina  zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Wraz z witaminą A odpowiada odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie śluzówki, nabłonka naczyń krwionośnych i skóry. Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku. Niedobór: spadek  masy ciała, zahamowanie rozwoju umysłowego, stan zapalny spojówek, pękanie warg, zapalenie języka, łojotokowe zapalenie skóry, uczucie pieczenia skóry. Występowanie: drożdże, fasola, jaj, mleko, makrela.
  • Witamina B3 – niacyna (witamina PP,  kwas nikotynowy, heksanikotynian inozytolu) reguluje poziom cukru we krwi, reguluje poziom cholesterolu. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie skóry i  współdziała w syntezie hormonów płciowych. Ma zdolność do rozszerzania naczyń krwionośnych. Może być pomocna w łagodzeniu bólu migrenowego. Niedobór  powoduje: pelagrę (suchość, szorstkość skóry prowadząca do owrzodzeń), zaburzenia procesu oddychania komórkowego, zaburzenia w metabolizmie cukrów. Objawami niedoboru są bóle głowy, zaburzenia pamięci a nawet zmiany osobowości. Niacyna jest wykorzystywana również do leczenia schizofrenii oraz w celu obniżenia poziomu cholesterolu. Występowanie: orzeszki ziemne, czerwona papryka, mięso królika, halibut, pstrąg, drożdże, mleko, migdały.
  • Witamina B4cholina jest składnikiem lecytyny. Zapobiega gromadzeniu się tłuszczów w tkankach, przetwarza i transportuje tłuszcze z wątroby do innych narządów. Usprawnia proces myślenia –  podczas przemiany materii  z choliny powstaje acetylocholina (neuroprzekaźnik). Dawniej eksperci uważali, że organizm może sam wytwarzać cholinę. Obecnie badania dowodzą, że w przypadku stresu  cholinę zużywamy  dwukrotnie szybciej. Niedobór: problem z koncentracją ,pamięcią, bóle głowy, stany lękowe.  Dzieje się tak dlatego, że cholesterol nie dociera do komórek a te niedożywione obumierają. Cholina jest wykorzystywana przy leczeniu choroby Alzheimera a także w utrudnionym uczeniu się mowy i w opóźnieniu  funkcji motorycznych. Suplementacja choliną może być wykorzystywana w chorych z autyzmem. Występowanie: drożdże, żółtka jaj, szpinak, kapusta, pomidor, groch, wątroba, ryby.
  • Witamina B5 – kwas pantotenowy uczestniczy w syntezie hemoglobiny, kwasów tłuszczowych,  cholesterolu, hormonów steroidowych, witaminy A  i D. Niedobór: pękające stopy, zmiany na skórze, zaburzenia pigmentacji włosów, siwienie, zmęczenie, osłabienie, podatność na infekcje. Występowanie: drożdże, dziczyzna, żółtka jaj, mleko, mąka pełnoziarnista, nasiona słonecznika,śledzie.
  • Witamina B6 – pirodoksyna uczestniczy w przemianie aminokwasów, tryptofanu,  syntezie białek  i metabolizmie kwasów tłuszczowych. Bierze udział w syntezie hemoglobiny i hormonów (histaminy i serotoniny). Podnosi odporność organizmu, wspomaga wytwarzanie przeciwciał. Niedobór: stany zapalne skóry, łojotokowe zmiany na twarzy, zapalenie błon śluzowych, zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym (apatia, bezsenność, nocne drgawki), anemia megaloblastyczna, częste infekcje. W porównaniu z innymi witaminami nadmiar witaminy B6 może być toksyczny dla organizmu. Występowanie: drożdże, banany, soja, szpinak, nasiona roślin, zboża, nabiał, jaja.
  • Witamina B7 –biotyna jest syntezowana przez florę bakteryjną w jelitach, rzadko obserwuje się jej niedobory, chyba że długotrwała antybiotykoterapia zniszczy mikroflorę. Bierze udział w metabolizmie białek i tłuszczów, zapobiega wypadaniu włosów, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie skóry,  pełni rolę przenośnika dwutlenku węgla  w procesach przemiany materii. Niedobór: uwidaczniają się zmiany łuszczycowe na skórze dłoni, nóg i ramion, skóra jest sucha i może być podwyższony poziom cholesterolu, osłabienie i bóle mięśniowe. Biotyna w pożywieniu występuje w małych ilościach, głównie wytwarzana jest przez bakterie jelitowe. Występowanie: migdały, żółtko jaja kurzego, grzyby, orzechy włoskie, szpinak, pomidor, ryż naturalny .

 

  • Witamina B8 – inozytol składnik lecytyny, zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu wątrobie. Pełni istotną rolę w funkcjonowaniu neuroprzekaźników acetylocholiny i serotoniny. Te neuroprzekaźniki są potrzebne dla procesów pamięci, myślenia, nastroju, pracy mięśni i nerwów. Udowodniono skuteczność suplementacji  inozytolem w dużych dawkach u pacjentów z depresją. Przypuszcza się, że brak inozytolu może być przyczyną niepłodności u mężczyzn. Stosuje się go w zapobieganiu łysieniu. Odgrywa ważną rolę w procesach rozwoju komórek w szpiku kostnym. Łagodzi objawy nerwicy natręctw. Większość inozytolu powstaje w naszym organizmie w wyniku przemiany materii a  resztę dostarczamy z pożywieniem. Inozytol jest wytwarzany przez bakterie w przewodzie pokarmowym. Inozytol tracą osoby, które piją zbyt dużą ilość wody: ponad 2,5 litra na dzień (woda wypłukuje inozytol). Niedobór: depresja, lęk, nerwica, egzema, choroby oczu. Występowanie: mięso, wątroba, nasiona, mleko, drożdże, cytrusy, orzechy, jaja.
  • Witamina B9 – kwas foliowy bierze udział w tworzeniu kwasów nukleinowych RNA i DNA, syntezie aminokwasów, odgrywa istotna rola  w tworzeniu krwinek czerwonych i w tworzeniu osłonki mielinowej neuronów. Przy jego udziale tworzy się hormon szczęścia-serotonina i noradrenalina – odpowiada za naszą aktywnosć w ciągu dnia. Kwas foliowy bierze udział w przekształcaniu homocysteiny w metioninę. Są dowody na to, że kwas foliowy może zmniejszać ryzyko chorób serca, dzięki temu, że obniża poziom homocysteiny we krwi.  Niedobór: wady rozwojowe płodu, niedokrwistość, nadpobudliwość, trudności w zasypianiu, bóle głowy. Występowanie: brokuły, szpinak, żółtko jaj, kalafior, wątróbka, sałata.
  • Witamina B10 – kwas para amino benzoesowy (PABA) należy do grupy „niby witamin”ponieważ jest częścią kwasu foliowego. PABA stymuluje florę bakteryjną do produkcji kwasy foliowego (a ten z kolei przyczynia się do produkcji kwasu pantotenowego). Wzmacnia działanie kortyzonu. Zapobiega zaburzeniom bezpłodności, ma działanie przeciwzmarszczkowe dla skóry, chroni przed szkodliwym promieniowaniem UV. Niedobór: depresja, siwienie, wypadanie włosów. Występowanie: nasiona roślin, zboże, wątroba,  nabiał, warzywa liściaste.
  • Witamina B12 –  kobalamina (cyjanokobalamina, metylokobalamina) bierze udział  w tworzeniu materiału genetycznego (synteza DNA i RNA ). Tworzy krwinki czerwone. Pomaga w procesach metabolicznych tłuszczów i węglowodanów. Kobalamina wytwarzana jest przez drobnoustroje w przewodzie pokarmowym. Najlepiej przyswajalną formą witaminy B 12 jest metylokobalamina. Jest to forma aktywna biologicznie, więc nie musi  ulec przemianie do formy metylowej w organizmie, tak jak to musi zrobić popularna do tej pory cyjanokobalamina. Niedobór: anemia złośliwa, anemia megaloblastyczna (choroba Addisona- Biermera) , zaburzenia żołądkowo-jelitowe, brak apetytu, stany zapalne ust, nieprzyjemny zapach ciała, zaburzenia wzrostu u dzieci. A także zaburzenia w układzie nerwowym takie jak: zmęczenie, brak koncentracji, niezborność ruchowa, drętwienie kończyn, depresja, zaburzenia miesiączkowania. Mało kto wie, że niedobór witaminy B12 może doprowadzić do uszkodzeń neurologicznych, utarty pamięci i otępienia. Zwiększa ryzyko chorób Alzheimiera. Witamina B 12 co ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu – obniża poziom homocysteiny – aminokwasu, który aktualnie jest uważany za czynnik powodujący udar mózgu, zawał mięśnia sercowego, miażdżycę i zmiany zakrzepowe. Odkryto również, że jeśli poziom homocysteiny jest za wysoki to zwiększa się wtedy przylepność cholesterolu do ściany naczyń krwionośnych. Dlatego też pacjenci z wysokim poziomem cholesterolu we krwi, ale jednocześnie z  niskim poziomem homocysteiny mają czyste naczynia krwionośne bez złogów cholesterolowych! Występowanie: nasiona roślin, zboża, jaja, wątroba, sardynki,śledzie,  nabiał, warzywa liściaste.

formeds_B_Cardio_proszek

Zestaw witamin B12+B6+kwas foliowy reguluje poziom homocysteiny


  • Witamina B13 – kwas orotowy bierze udział w metabolizmie kwasu foliowego i witaminy B 12. Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się, ochrania wątrobę, zapobiega jej marskości, pomaga w leczeniu stwardnienia rozsianego, obniża stężenie cholesterolu we krwi, zwiększa przyrost masy mięśniowej i tkanki łącznej. Zmniejsza stężenie  kwasu moczowego we krwi i usuwa toksyny.  Niedobór: SM, artetyzm, miażdżyca, zatrucia, niedobór białek. Występowanie: warzywa korzeniowe, kwaśne mleko.
  • Witamina B15 – kwas pangamowy , w Polsce mało znana. Różnice w skuteczności działania tej witaminy były spowodowane słabą czystością chemiczną preparatów – z powodu złej technologii  wytwarzania. Kwas pangamowy jest antyoksydantem. Stymuluje układ odpornościowy, poprawia ukrwienie mięśni i innych tkanek, nasila oddychanie w neuronach – dzięki czemu powoduje zwiększenie wydolności fizycznej. Przyspiesza proces utleniania glukozy w komórkach i uzyskiwania energii z ATP. Zwiększa produkcję żółci, ma właściwości odtruwające oraz wykazuje działanie przeciwdrgawkowe. Kwas pangamowy ma zastosowanie u osób chorujących na chorobę Parkinsona  i padaczkę.  Usuwa nadmierne drżenie mięśni. Jest zalecany w terapii autyzmu, demencji starczej i miażdżycy. Pobudza procesy myślowe, działa regenerująco, wzrasta aktywność psychiczna i fizyczna, człowiek staje się bardziej otwarty i śmiały. Niedobór: przewlekłe choroby skóry, cukrzycę, blednicę, zespół sinych i zimnych kończyn, otyłość, miażdżycę, autyzm, zaburzenia w regeneracji tkanki łącznej, zatrucia, alergia, depresja, zawroty głowy i szumy w uszach u osób starszych,  zaburzenia krążenia mózgowego, choroby  bakteryjne i grzybicze. Występowanie: nasiona dyni, brązowy ryż, sezam, drożdże piwne.
  • Witamina B17 – amigdalina  przypisywane są jej  właściwości antynowotworowe. Występowanie: pestki i nasionach owoców takich jak: jabłka, gruszki, morele, wiśnie, migdały, nektarynki, śliwki. Ważne jest to , by były to gorzkie pestki, gdyż słodkie nie zawierają amigdaliny.  Mniejszą jej zawartość (ale jednak jest tam obecna) znajdziemy w:  ciecierzycy, soczewicy, fasoli, truskawkach, nasionach lnu. Z badań biochemicznych wynika, że nowotwory mogą być skutkiem niedoboru witaminy B17  – co jest spowodowane  spożywaniem  przetworzonej, rafinowanej żywności. Zdolność uwalniania z amigdaliny cyjanku jest znana od dawna. Uważa się, że  witamina B17 nie jest szkodliwa dla organizmu. Cyjanek uwolniony dzięki enzymowi β-gluzkozydazy w naszym organizmie występuje w niewielkich ilościach, natomiast jego aktywność wzrasta w siedlisku nowotworowym i tam jest dla niego trujący. Jeśli chodzi  o pozostałe komórki, to wytwarzają one enzym rodanaza, która rozdrabnia i przetwarza cyjanek i benzaldehyd w produkty korzystne dla zdrowia. Komórki nowotworowe nie posiadają rodanazy, dlatego cyjanek jest dla nich trucizną. Dokładne dawkowanie nie jest opisane. Profilaktycznie powinno przyjmować  się  2 pestki gorzkiej moreli dziennie.  Edward Griffin w filmie „Świat bez raka” przedstawia teorię niedoboru witaminy B17 w pokarmach jako przyczynę  powstawania raka. FDA – amerykański urząd do spraw rejestracji leków i żywności uznał tą teorię za szarlatanerię i oszustwo. Wydaje się jednak, że sprawa jest bardziej skomplikowana i dotyczy jak się wszyscy domyślają pieniędzy. W przypadku, gdyby  badania kliniczne związane z pozytywnym skutkiem leczenia raka amigdaliną zostały potwierdzone – oznaczałoby to niewyobrażalne straty finansowe dla koncernów farmaceutycznych…Zainteresowanych zachęcam do obejrzenia tego filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=XFs9iYKEPFw

 

Warto pamiętać, że wchłanianie  witamin z grupy B do organizmu utrudnia: kawa, etanol, wysoka temperatura (smażenie,pieczenie, gotowanie), spożywanie zbyt dużej ilości cukru  i antybiotyki.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *