AIP – Protokół autoimmunologiczny

protokół autoimmunologiczny AIP

AIP – protokół autoimmunologiczny

Jest  to restrykcyjna odmiana diety Paleo, w której nacisk kładzie się przede wszystkim na wysoka wartość odżywczą pokarmów i ich różnorodność oraz konsekwentną eliminacje produktów zapalnych.
Jest to bardzo czysta dieta, która dopuszcza tylko produkty wspomagające regeneracje organizmu w największym możliwym stopniu. AIP nie jest dietą wegetariańską. Została ona ułożona w oparciu o badania naukowe, które wykazały, że osoby z chorobami autoimmunologicznymi równocześnie zmagają się z problemem nieszczelności jelitowej. Uszkodzona bariera jelitowa otwiera bowiem drzwi na oścież chorobom autoagresywnym. Zadaniem protokołu jest więc zalanie organizmu naturalnymi składnikami odżywczymi przy jednoczesnym wykluczeniu pokarmów, które mogą przyczyniać się do nieszczelności jelitowej lub nadmiernie stymulować układ odpornościowy. Jest to rozwiązanie tymczasowe stosowane głównie po to, aby uzupełnić niedobory żywieniowe, odbudować mikrobiotę, uszczelnić barierę jelitową oraz wyciszyć system odpornościowy. Kiedy organizm zostanie zregenerowany, należy zacząć stopniowe wprowadzanie wykluczonych produktów.

Nie każdy może wrócić do jedzenia glutenu czy nabiału. Jednak jajka, warzywa psiankowate czy kasze powinny z powrotem znaleźć się w naszym jadłospisie. W ramach protokołu nie ma przypadkowych zaleceń. Istnieją bardzo konkretne powody, dla których dany produkt jest szczególnie zalecany lub wykluczony. Każdy z nich ma więc solidne podstawy, aby znaleźć się w jednej z dwóch grup.

Na talerzu 75% produktów  powinno składać się z warzyw a tylko 25% zajmować powinny białko, tłuszcze, skrobia, owoce.

Piramida żywieniowa protokołu autoimmunologicznego paleo:

1. Fundament:

Warzywa – powinny stanowić 75% naszego jadłospisu, należy włączyć większość grup warzyw (oprócz strączkowych i psiankowatych), jeść wszystkie kolory tęczy czyli:

  •  zielone warzywa liściaste (przynajmniej jeden talerz dziennie):
    sałata, rukola, roszponka, sałata rzymska, liście botwiny, jarmuż, szpinak
  • warzywa skrobiowe: dynia, pietruszka, marchew, batat, plantan
  • warzywa bogate w siarkę: kapusta, brokuł, cebula, czosnek, szparagi
    (wspomagają usuwanie toksyn z organizmu)
  • warzywa barwiące, o wyraźnych kolorach np. buraki, marchew; w kolorze kryją się antyoksydanty
  • warzywa bogate w inulinę (naturalny prebiotyk): szparagi, karczochy, topinambur, por

2. Drugi poziom: podroby, dziko odławiane owoce morza, rosół, żelatyna, kiszonki. Podroby zawierają od 10 do 100 razy więcej składników odżywczych, należy jeść je przynajmniej raz w tygodniu lub więcej.

  • owoce morza są najbogatszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które odgrywają kluczową rolę przy redukcji stanów zapalnych.
  • około 200ml rosołu dziennie dostarczy nam cennych aminokwasów i pomoże uszczelnić barierę jelitową.
  • kiszonki są korzystne dla jelit z wielu względów – modulują układ immunologiczny, wspomagają trawienie, przyczyniają się do uszczelnienia bariery jelitowej i działają
    przeciwzapalnie.

3. Trzeci poziom: mięso – każde, ale najlepiej dobrej jakości, ze sprawdzonego źródła.
W mięsie znajdziemy wiele witamin i minerałów, które nie występują w żadnych
innych produktach, zwłaszcza witaminy z grupy B, żelazo, cynk. Jeśli uda nam się zdobyć mięso z ekologicznej hodowli, to także będzie ono bogate w kwasy omega-3 i CLA oraz witaminę K2.

4. Czwarty poziom: zaraz za mięsem plasują się zdrowe tłuszcze, przyprawy
i zioła. Olej kokosowy, smalec, gęsi smalec, czerwony olej palmowy, oliwa
z oliwek extra virgin, olej z awokado są bezpiecznym wyborem na diecie autoimmunologicznej. Tłuszcze te powinny być dodawane do każdego posiłku. Dzięki przyprawom i ziołom potrawy nabierają smaku, ale również rozmaitych właściwości zdrowotnych. Należy włączyć do diety imbir, kurkumę, cynamon, wszystkie zioła liściaste.

5. Piąty poziom: owoce. Najzdrowszym i najlepszym wyborem są wszelkiego
rodzaju owoce jagodowe. Borówki, jagody, jeżyny, maliny, poziomki zawierają
mnóstwo antyoksydantów i powinny być częścią codziennej diety. Z drugiej strony nie należy przesadzać z ilością owoców, gdyż zawierają naturalne cukry. Optymalna liczba dziennych porcji to 3. Po odzwyczajeniu organizmu od cukru owoce staja się najlepszą słodyczą na diecie.

6. Szósty poziom: okazjonalny deser na bazie zdrowych składników z minimalną
ilością słodyczy w postaci cukru kokosowego, miodu lub syropu klonowego
stanowi wierzchołek piramidy. Świadomość, że na specjalne okazje można
zjeść coś wyjątkowego to miła perspektywa na diecie autoimmunologicznej.

Inne: ocet jabłkowy, ocet balsamiczny, mleko kokosowe, żelatyna

 

Lista produktów zakazanych:

  •  zboża i pseudo zboża (glutenowe: żyto, pszenica (również orkisz), jęczmień i kasze: bulgur, kuskus, manna. Gluten może niszczyć kosmki jelitowe i rozszczelniać jelita; bezglutenowe i pseudozboża: owies, amarantus, quinoa, sorgo, proso (kasza jaglana), gryka, teff, kukurydza (także skrobia kukurydziana), ryż; mleka roślinne wyprodukowane z powyższych zbóż i pseudozbóż.)
  •  rośliny strączkowe (fasola, soczewica, groch, bób, ciecierzyca, soja, orzeszki ziemne)
  •  nabiał (krowi, owczy, kozi, koński, wielbłądzi. Głównym problemem jest laktoza i kazeina, które często uczulają i podrażniają jelita.)
  • rafinowane oleje z nasion oraz ziaren (margaryny, olej słonecznikowy, rzepakowy, z siemienia lnianego, z pestek winogron, z orzechów – zawierają prozapalne tłuszcze omega)
  •  jajka (kurze, przepiórcze, gęsie, kacze (eliminacja przynajmniej na 1 miesiąc, a jeśli jest nietolerancja to zalecane jest odstawienie nawet na rok).
  • mięso przetworzone: wędliny, parówki, puszki (zawierają szkodliwy bisfenol, zaburzający naszą gospodarkę hormonalną).
  • alkohol i kawa, herbata czarna, zielona, czerwona, biała, gdyż zawierają fluor (antagonistę jodu – jod wspiera pracę tarczycy) i taniny zmniejszające wchłanianie żelaza.
  • substancje konserwujące
  • cukier
  • orzechy i ziarna (wszystkie orzechy, migdały, pestki, siemię lniane, sezam, chałwa i tahini, czarnuszka, nasiona konopi, pieprz, kminek, gałka muszkatołowa, nasiona kolendry i kopru, kozieradka, kardamon, jałowiec, anyż, wasabi, kakao, czekolada. Zawierają prozapalne kwasy tłuszczowe omega 6 oraz kwas fitynowy, który obniża przyswajanie żelaza, magnezu, wapnia, cynku i innych pierwiastków oraz lektyny, czyli białka przylepiające się do śluzówki jelit, powodując ich rozszczelnianie).
  • rośliny psiankowate (ziemniaki, papryka, bakłażan, pomidor, pieprz, chili, tytoń)
  • przetworzone soki owocowe

 

Zamienniki tradycyjnych produktów na protokole autoimmunologicznym

 

  • karob zamiennik kakao o trochę bardziej cierpkim smaku, musi
    być dobrej jakości używany do deserów, dla nadania czekoladowej barwy
  • kawa z cykorii wspomaga prace wątroby, zawiera inulinę jako napój lub dodatek do deserów
  • mąka kokosowa pochodzi z orzecha kokosowego, ma wysoki stopień
    absorpcji wody wszelkiego rodzaju wypieki,jako panierka, zagęstnik zup
    i sosów
  • mąka z migdałów ziemnych bulwy cibory jadalnej zmielone
    na drobna make, maja delikatnie orzechowy, słodki smak i wysoka zawartość
    błonnika do wypieków, deserów, napojów
  • mąka z plantanów, czyli mąka z bananów warzywnych bardzo dobrze sprawdza się w wytrawnych wypiekach lub jako bułka tarta w sklepie internetowym, duzą
    pojemność, starcza na długo
  • ocet jabłkowy naturalnie mętny ocet z jabłek, wspomaga trawienie
    używany do sosów, przyprawiania warzyw i spulchniania wypieków
  • olej kokosowy absolutnie podstawowy produkt w kuchni paleo, który
    stymuluje prace tarczycy i ma działanie antyseptyczne niezwykle zdrowy olej
    roślinny, który nadaje się do smażenia i wypieków, zmienia stan skupienia w zależności od temperatury w pomieszczeniu, wybierajmy organiczny, nierafinowany
  • pasta kokosowa zmielony miąższ kokosa i olej kokosowy może służyć jako baza do deserów czy sosów
  • sól himalajska szlachetna bogata w makro i mikroelementy w sklepie ze zdrowa żywnością
  • soda oczyszczona zastępuje proszek do pieczenia używana do wypieków zarówno wytrawnych jak i na słodko w sklepie ze zdrowa żywnością
  • śmietanka kokosowa inaczej mleko kokosowe o wysokiej (95%) zawartości
    kokosa, zastępuje nabiałowa śmietanę po schłodzeniu 24h w lodówce wydziela się
    warstwa stała, która można ubić tak jak tradycyjna nabiałowa śmietanę, można też zrobić z niej krem lub używać do sosów najlepsza jest dwuskładnikowa: ekstrakt z kokosa i woda
  • syrop klonowy syrop pozyskiwany z klonów jako produkt słodzący w wypiekach i deserach
  • żelatyna w proszku i w listkach najpierw należy ja namoczyć a potem dokładnie rozpuścić w wypiekach łączy składniki jak jajko, w deserach stosuje się np. do kremów

Jeśli  żołądek nie jest przyzwyczajony do mięsa i dużej ilości surowych warzyw (pojawiają się problemy jelitowe), można:

  • zakwaszać go na 30 minut przed każdym białkowym posiłkiem – szklanka wody z łyżką octu jabłkowego (nierafinowanego, niepasteryzowanego, bez dodatków) czy sokiem z cytryny jest dobrą opcją;
  • poddawać warzywa krótkiej obróbce termicznej (np. parowaniu), dzięki czemu będą bardziej lekkostrawne lub jeść zupy kremy.

 

Źródło (do pobrania przewodnik): protokół autoimmunologiczny aip – AUTOIMMUNOLOGICZNE PALEO  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *