Co warto jeść razem a co osobno?

jak laczyc pokarmy

Co warto jeść razem a co osobno?

Warto zadać sobie to pytanie komponując składniki w codziennej diecie. Właściwe połączenie żywności pomaga maksymalnie przyswajać składniki pokarmowe, zapobiega wzdęciom, gazom i niestrawności. Łączenie odpowiednich produktów  jest szczególnie istotne jeśli chcemy uzupełnić w diecie witaminy i minerały.

Poniżej lista połączeń korzystnych dla zdrowia i połączeń, których warto unikać.

Co warto razem jeść?

  • Makaron + warzywa – warzywa są bogate w  witaminy, minerały i błonnik, a  makaron w węglowodany. To dobre połączenie, z którym układ trawienny dobrze sobie radzi. Zmniejszamy wtedy ryzyko wystąpienia wzdęć i gazów.
  • Mięso + warzywa – żelazo zawarte w mięsie lepiej przyswoi organizm jeśli znajdzie się w towarzystwie warzyw bogatych w witaminę C.
  • Czerwone mięso + rozmaryn – rozmaryn zawiera antyoksydanty, które pochłaniają toksyczne związki wydzielające się w trakcie grillowania.
  • Warzywa z olejami – najlepiej warzywa i inne źródła witamin A, D, E, K  spożywać w towarzystwie oliwy z oliwek czy innym olejem roślinnym najlepiej tłoczonym na zimno. Witaminy A, D, E, K bardzo dobrze rozpuszczają się w tłuszczach i są wtedy lepiej przyswajalne.

Co warto jeść osobno?

  • Makaron + mięso – białka (nabiał, mięso) powodują zakwaszanie organizmu, węglowodany (makaron, kasze) wywołują reakcję zasadową. Łączenie produktów zakwaszających z zasadowymi dwukrotnie wydłuża czas trawienia. Węglowodany i białko trawione są w innym tempie (mięso – około czterech godzin, makaron czy ziemniaki – około dwóch). Spożywanie ich razem może powodować wzdęcia i gazy!
  • Kapusta + ryba – kapustne warzywa (brokuły, kapusta) zawierają substancje, które ograniczają przyswajanie jodu z ryb morskich. Jod wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.
  • Pomidor + zielony ogórek – ogórek zawiera askrobinazę, która niszczy witaminę C w innych produktach. Do pomidora czy papryki nie dodawaj  świeżego ogórka lub zjedz go bez dodatków. Można też zapobiec  rozpadowi witaminy C i dezaktywować enzym zakwaszając ogórka cytryną czy odrobiną octu jabłkowego. Swobodnie można też  łączyć ogórka kiszonego nie tylko z pomidorem, ale i ze wszystkimi produktami bogatymi w witaminę C.
  • Grzyby + alkohol – grzyby są bardzo ciężkostrawne, dlatego nie powinno się ich spożywać później niż dobę przed spożywaniem alkoholu i wcześniej niż dobę po jego spożyciu.
  • Herbata + cytryna – liście herbaty zawierają glin, który dzięki sokom z cytryny staje się przyswajalny. Nadmiar glinu jest dla organizmu toksyczny. Aby zminimalizować niekorzystne skutki picia herbaty z cytryną, dodawaj ją dopiero po wyjęciu torebki z naparu.
  • Herbata + ciasto drożdżowe – herbata jest bogata w garbniki, które  ograniczają przyswajanie witaminy B1, która znajduje się w cieście drożdżowym. Witamina B1 korzystnie wpływa na układ nerwowy.
  • Kawa i herbata + nabiał – kawa i herbata zawiera kwas szczawiowy, który łączy się z wapniem znajdującym się w twarożku, jogurcie i serze żółtym. W ten sposób tworzą się szczawiany, odkładają się  one w postaci kamieni w drogach moczowych.
  • Mięso + czerwone wino – czerwone wino podobnie jak herbata bogate jest w garbniki, co utrudnia przyswajanie żelaza, które znajduje się w mięsie (szczególnie w wieprzowinie, wołowinie, dziczyźnie czy wątróbce).
  • Kiedy jemy –  nie pijemy – badania naukowe pokazują, że woda pita podczas jedzenia opóźnia proces trawienia.
  • Obiad zaczynaj od białka – jeśli nie potrafisz zrezygnować z tradycyjnych domowych obiadów, jedz  kotleta czyli białko na samym początku. Żołądek  białka trawi wolno i potrzebuje sporo czasu na dokończenie procesu trawienia.  Ziemniaki zostaw na koniec.
A co z owocami?

Owoce dostarczają cukrów prostych. Jeśli spożywamy je od rana, to pobudzą nas do działania i dodadzą energii. O tej porze dnia tempo przemiany materii jest szybkie, więc energia, którą dostarczają te produkty, zostanie wykorzystana w krótkim czasie i nie ma obawy, że utyjemy. Po południu i wieczorem metabolizm zwalnia, nie powinniśmy jeść o tej porze owoców, ponieważ cukry proste nie zostaną zużyte na energię tylko zostaną zmagazynowane w organizmie pod postacią tkanki tłuszczowej.

Nie jemy owoców tuż przed posiłkiem ani od razu po posiłku, na przykład na deser. Jeśli na obiad zjedliśmy danie mięsne, a po nim owoce, to zaczną one fermentować w żołądku, ponieważ wchodzą w reakcje z jeszcze niestrawionymi produktami z innych grup. Grozi to wzdęciami i niestrawnością.

 

Źródła:
  • Dieta rozdzielna Dr William Howard Hay
  • Dietetyka, żywienie człowieka zdrowego i chorego Ciborowska H.
  • Zdrowe odżywianie i jego sekrety Siergiej Karpov

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *